Doftljus och Bochong

Under ett par veckors tid har ett underligt fenomen ägt rum i Flufflyan.

Den sällsynta Fluffhövdingen (Latin: Fluffilurum morgontröttiensis) har setts harmoniskt skuttande genom sitt revir i Flufflyan.
Detta har även skett morgontid, vilket är fett skumt då Fluffhövdingar annars är kända för att vara ungefär lika aktiva och glada som en påse skridskor innan kl. 10:00.
 
 
Eddecooling var en utav de första att observera detta beteende.
 
Men snart kunde Eddecooling gå till botten med vad som orsakade detta sjuka, onormala beteende hos denna särskilda art av släktet Fluffiocideae: Doftljus. Massor av doftljus.
 
Det verkar inte bättre än att Fluffilurum morgontröttiensis har utvecklad en nästan osund fäbless för doftljus.
Speciellt sådana som, enligt Fluffilurum morgontröttiensis, luktar "sommar" (Kan i praktiken vara exakt allt från kokosnöt till de julkryddedoftande ljusen de rear ut just nu).
 
 
Eddecooling har, likt en Flufflyans egen Steve Irvin, gett sig sjutton på att ändå umgås med detta udda kreatur.
Kanske mest för att han delar en liten tvåa med kokvrå med ovan nämnda kreatur.
 
En eloge till Eddecooling för detta.
 
 
Flufflyans expertpanel (Pär) tror ändå att beteendet snart kommer att lägga sig, och ersättas utav depressionen som uppstår när råttorna än en gång gör revolt mot våra planer på att göra dem HELT toalett-tränade även när det gäller nr. 1.
Det som brukar hända under dessa revolter är att råttorna monterar ner vår speciella nr.1-toalett, kastar iväg den, och agerar sprinklersystem i hela buren i ren protest.
 
 
Apropå råttor så har Soochong lärt sig boa. :) Alltså hitta mysiga saker (läs: tidningspapper), samla dem i en hög och sova på/under dem.
Så "Bochong" har tillfälligt lagts till i listan på hennes smeknamn.
 
Men idag gick det inte sådär jättebra för Soochong...
 
Det började bra! Soochong hittade en bit tidningspapper som uppfyllde alla de krav hon har på en bit tidningspapper.
 
Så hon tog med sig den upp till sitt nya favoritställe, den vågräta stegen som ger råttor osmickrande bilringar när de sover på den.
 
Och där ville hon boa.
 
Men Soochong är fortfarande ganska liten (och framför allt råtta :) ) så hon har fortfarande lite otur när hon tänker ibland.
Stegen är ju full utav hål. Och tidningsbiten föll igenom och singlade ner mot botten igen.
 
Kvar satt en väldigt snopen liten råtta.
 
Tyckte så synd om henne!
 
Men det går nog inte att boa på stegen är jag rädd. Ibland får man lära sig den hårda vägen.
 
Som när jag fick lov att lära mig komma ihåg att dra ner persiennerna i badrummet varje gång jag hade bråttom till toaletten...
Det är ju egentligen en himla olycklig placering utav ett gigantiskt fönster.
 
Våra stackars grannar...

Kommentarer
Postat av: Petra Ögren

Hej.
Håller med om att doftljus är härliga, men jag tycker även om olika sorters rökelser och doftoljor. Jag tycker om dofter, goda dofter som doftar kanel, kardemumma, liljekonvaljer, lavendel och en del annat.
I den förrförra lägenheten jag hade, en etta på 43 kvm, så hade jag hittat ganska starkt doftande luftfräschare för t ex garderober. Jag gillade dessa och hade köpt en drös och hängt upp här och var i lägenheten. Tydligen doftade det så pass starkt att det även doftade hos min vänliga granne. Hon ringde på mig och var undrande om doften i hennes lägen het och ja då visste jag ju vad det var förstås. Hon var tydligen känslig för starka dofter och så, så jag plockade ner några av mina luftfräschare. Alltså hon var inte gnällgranne alls, hon var en trevlig och vänlig granne som jag ibland fikade med utanför huset på uteplatsen.
Men jag är inte en sådan som stinker parfym och duschar mig i parfym så jag blir en plåga för min omgivning, haha. Eller jag hoppas då det, ingen har klagat ännu. =D

Lillråttan då, inte lätt alltid när man är nybörjarboare. Bättre lycka nästa gång.

Hoppas det är ok att jag rekommenderat din blogg på min blogg, alltså att jag lagt till länken till din blogg bland länkar på min blogg.


Kram

Svar: Haha, oj, otroligt att doft kan sprida sig så mellan lägenheter ändå! :D Älskar också doftoljor. Rökelse har jag inte vågat mig på riktigt än. Var med om en sån förut som luktade otroligt tungt. Men sedan dess har jag faktiskt luktat på ett par genom kartongen bara, och de har luktat riktigt gott, så man kanske skulle ta och våga sig på det nån gång. ^^ Har ju blivit helt beroende av goda dofter, så. :)
Det är klart det är okej att du rekommenderar mig på din blogg! Tack så jättemycket, vad gulligt utav dig!! :) Och vilken bra idé! Om du inte har någonting emot det så tar jag och länkar till din blogg också, det är trots allt en utav få bloggar jag läser nuförtiden. :) Tycker det är så kul att se alla fina och mysiga bilder du tar! Haha, blir alltid lika glad av att se Selene och Eos och deras fantastiska frisyrer. :) Och alla fina råttisar!

Kram
Fluffgänget-Sandra

2013-04-26 @ 23:59:58
URL: http://scratchblack.blogg.se/
Postat av: Petra

Ja jag blev förvånad att doften kunde kännas i grannens lägenhet.
Ja det finns ju ett ganska stort utbud av olika rökelser, vissa är tunga och andra inte. Pröva igen du. ;)
Kul att du blev glad att jag rekommenderar din blogg. Du är också en av få bloggar jag läser, jag läser din, min tvillingsysters (vi är inte tvillingar på riktigt, vi har bara adopterat varann, haha), en väninnas och Firfins (fast han skriver ju typ aldrig).
Det är helt ok och smickrande att du rekommenderar min blogg. Skoj att du gillar mina bilder.
Hihi jo Selene och Eos har intressanta, tjusiga frisyrer. Eos har en mer uppstående frisyr och ibland står den upp extra mycket som en tuppkam.
Jag tycker de påminner om muterade angorahamstrar, haha. De små lurvtrollen.

2013-05-08 @ 23:22:13
URL: http://scratchblack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida eller blogg:

Kommentar:

bloglovin
Trackback


bloglovin
RSS 2.0