Tankar om rangordning och satelliter

Här kommer en liten uppdatering om kotten.

Ringde till kottecentralen redan idag. Tänkte att de förmodligen inte hunnit göra något åt den än, men de kanske kunde veta ungefär vad som var fel i alla fall.

Och så var det.

Tjejen i telefonen sa att kotten var väldigt svullen om magen, och avföringen var svart. Det kunde tyda på en inre blödning av nåt slag.
Men den hade ätit bra sedan den kom in.


Det är möjligt att den bara ätit något konstigt som den inte mår bra av.
Händer visst att igelkottar äter råttgift, och då får de inre blödningar. Så det är en hypotes. En annan är att den blivit påkörd eller skadad på annat sätt.

Jag skulle ringa tillbaka om ett par dagar och höra hur det utvecklat sig.


*håller tummarna*




Vi har noterat att Smulan behandlar mig och Edvin olika.
När det är dags att städa buren blir detta extra tydligt.


Ni vet hur råttornas bur ser ut. Den är rätt hög, med många plattformar och annat jox för råttor att sitta på och i.
När man då städar botten på buren är det jättebra att det finns så mycket utrymme ovanför botten, för då kan ju Smulan hålla sig undan från botten.

Så är fallet när Edvin städar buren.
Smulan är jätteartig.


Och så sitter hon där uppe tills han är klar, om han så halvvägs igenom städningen lämnar rummet med burluckan öppen.

Vilken väldresserad råtta, tänker ni.


Ja, jo...

Men när jag ska städa ser det lite annorlunda ut.


Party.

Det är som om hela burbotten förvandlats till en enda stor smulmagnet. Sätter man henne på en plattform kilar hon kvickt ner igen.
Det ska lekas. Det ska hoppas. Det ska studsas och det ska vältras i gamla tidningspappersbitar. Det är fullständigt omöjligt att få något gjort.

Hur kan det vara sån skillnad?


Hur kan Edvin ha sån pli på Smulan när samma Smula övermannar mig totalt?



Jag hade en ponny förut.
Världens underbaraste lilla ponny.
Hon fick mig att förstå att jag kommer rätt långt ner i rangordningen. :)

Men vadå, gäller det även för råttor då? Kan en liten vit fluffboll med stor rumpa och tveksamt bordsskick komma högre i rang än mig, fluffhövdingen?
Nej, nu får jag ju nästan se till att skaffa mig lite pondus... Är det illa att båda systrarna lätt kan få mig att flytta mig när jag sitter i soffan genom att puffa bort mig med nosen?






Imorgon blir det bokmässan för mig och Edvin! :)


Det blir massa intressant att se och lyssna på. Dessutom är det massor av folk där och ska signera böcker. :)

Don Rosa (kalle anka), Jonas Darnell (herman hedning), Lars Mortimer (Hälge), Tony & Maria Cronstam (Elvis), Dolph Lundgren, Camilla Läckberg, Jan Guillo, Henning Mankell och massa andra serietecknare/författare är på plats.

Grynet också, tror jag. Och min BFF, Maria Montazami.

En av mina universitetslärare ska visst vara där och hålla en kort föreäsning också!

Ja, programmet finns ju här om ni vill läsa.




Dessutom kan jag meddela för er Göteborgare, om ni inte hört det än, att tidningen Faktum firar 10 år.

Så imorgon har alla Faktum-säljare ledigt och tidningen kommer istället att säljas av kända Göteborgsprofiler mellan kl 11 och 13.
En lista på vem som kommer stå var och sälja hittar ni här.

Skulle man försöka pricka in Ebbot och Pagrotsky kanske..?






Ja, och så har ni väl inte missat att satelliten UARS kommer störta mot oss.
(NASA's nyhetsfeed angående UARS hittar ni här)
Vore det inte tipp-topp om den ville krascha i havet utanför Göteborg? Då kanske man får se den och så.

Jag ska ju ändå ha med mig kameran imorgon, tänkte jag. Kan det inte för en gångs skull hända något coolt när jag har kamera med mig?

Hjälm kanske man skulle ha med imorgon också ja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida eller blogg:

Kommentar:

bloglovin
Trackback


bloglovin
RSS 2.0