Hen

Nu när Fluffgänget stiftat bekantskap med nematoden Börje, en Caenorhabditis Elegans som dessutom är hermafrodit, så känns frågan om han, hon och hen aktuell.



Jamen Börje är ju både en han och en hon. Och "hen" är ju ett könsneutralt ord. Det kan man använda oavsett om den man talar om är av manligt eller kvinnligt kön.

Jag har liksom aldrig tidigare förstått vitsen med hen.
Men nu när man då och då samtalar om Börje så blev det ju genast väldigt praktiskt.

Däremot har jag svårt att inte tänka mig hen som kvinnligt. "Hen" låter alldeles för mycket som "henne" i mina öron. Jag får väl vänja mig kanske. Jag menar... med det argumentet kan man säga att "hon" låter manligt då det liknar "honom". ^^;



Jag förstår de praktiska aspekterna
. När man inte vet könet på någon och ändå vill tala om personen med så få stavelser som möjligt. Eller när någon, som i Börjes fall, råkar vara hermafrodit.

Däremot har jag väldigt svårt för när folk vill införa ordet hen för att det ska vara mer jämställt. Folk som vill att hen helt ska ersätta han och hon. För att man inte ska behöva tänka på om personen i fråga är en kvinna eller man.

Det blir lite krystat.

Oavsett vad man tycker om ordet så är det åtminstone på frammarsch. Ni kanske har hört att det kommit ut en barnbok som använder hen istället för hon och han? "Kivi och Monsterhund" heter den.
Kan bli kul att se hur det där utvecklar sig. ^^





Åtminstone ett utav Börjes ägg har kläckts, förresten.
^^ Så nu har hen en kompis.

Grattis Börje!





Och apropå Börje... Jag läste kommentaren till förra inlägget.

Och sen, direkt efteråt, såg jag vad Smulan lagt upp på facebook:



Alltså... den där bilden... ^^; Nu förstår jag ju att det ser rätt illa ut.
Med den stridstränade mutantmasken som ser ut lite som Börje och som förmodligen får vistas utomhus bland folk då den varit och köpt pizza....

Men låt mig förklara.


Vi hade ett hål i väggen! Skitstort! Och slut på tapeter också. Så jag behövde ett papper att sätta för.

Och så bara råkade jag skriva ut en bild på en Teenage Mutant Ninja Turtle.

Den lila, ni vet. Donatello.

Och så var det så att pappret fastnade i skrivaren när jag skrev ut den, så jag fick liksom dra i pappret. Och då blev sköldpaddan på bilden lite utdragen och blev nästan att likna Börje litegrann. ^^;

Ja, och just när jag satte upp den över hålet kom Smulan in med en kamera och en dålig attityd.




Och så...
Ja, alltså, ni får ju inte tro att jag har något fuffens och samhällsfarligt för mig. ^^;
Livsfarliga mutantmaskar från laboratorier och sånt... Sån är inte jag.

Jag och Börje pysslar mer med fredliga saker. Som att baka kakor. Och vika strumpor. Och hjälpa tanter över vägen.


Och så var det med det. ^^;

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida eller blogg:

Kommentar:

bloglovin
Trackback


bloglovin
RSS 2.0