FF

Hej! :)
 
Här i Flufflyan rullar det på som vanligt, med massor av plugg. Arbetet är inlämnat nu, men det är fortfarande jobb kvar med det. Det ska presenteras på onsdag. Och jag ska vara förberedd. MYCKET förberedd. Jag har nämligen scenskräck... :P
 
Men sen blir det lite lugnare ett tag. ^^ Så pass lugnt faktiskt att jag ska åka till Dalarna en sväng och hälsa på familj och släkt. :)
 
Så då blir det, som Edvin kommenterade, FF här i Flufflyan. Fluffhövding-Fritt.
 
Det lät ju i mina öron lite oroande. FF liksom. Det är ju då man i regel hittar på massa skit.
 
Men... äsch, vad kan hända egentligen? Edvin är ju också en mogen, vuxen människa liksom.
 
Det är nog ingen fara...
 
O_o
 
...äääsch, det går nog bra. ^^;
 
 
Förlåt för att jag inte svarat på era kommentarer, förresten!
Brukar försöka svara på alla, men nu i och med allt plugg har det fallit bort. Ska ta itu med det inom kort. ^^
 
Nej, nu är det sovdags för idag! ^^
 
Godnatt på er, fnuffisar!
 
 
 
Ja, just ja. Detta inlägg är sponsrat av Pär.
 
 
 
Ps.
Luva hälsar också.
 
(Jag försökte ta kort på henne idag. Men det är lite svårt när hon är en så linslus)

Kommentarer
Postat av: Elena

Och ibland får du mig att skratta så att jag bara sitter och grymtar och flinar... Får inte fram ens ett riktigt skratt.
Kompa antikrundan på säckpipa, jo jag tackar :)

Svar: Haha, skönt att höra att folk delar min humor. :D Är lite nervös då och då över att samtliga läsare bara sitter och läser bloggen med världens stenansikte och med ena handen på telefonluren för att ringa och anmäla mig till valfri anstalt. :) Glad halloween på dig! :D Kram från oss.
Fluffgänget-Sandra

2012-10-17 @ 05:01:02
URL: http://www.mittietteventyr.blogg.se
Postat av: Ingrid

Haha ... Jag skulle ju kunna skriva en kommentar om Edvin men kanske bäst att låta bli ;)
Kram på er!

Svar: Haha, kommentarer om Edvin är alltid välkomna. ^^ Säger jag som inte drabbas direkt. :D Kram från oss allihop!
Fluffgänget-Sandra

2012-10-17 @ 17:13:12
URL: http://www.ingridskallare.se
Postat av: Petra

Nawwww så söta fluffisar då! Jag har också råttor och marsvin.

Svar: Fluffisarna hälsar och tackar för komplimangen! :) Vad kul! Har fått för mig att det är en ganska ovanlig kombination, folk har alltid antingen råttor eller marsvin. :) Tjuvkikade lite i din blogg och såg bilder på dina råttor. Helt underbart söta!! :D Kram till dig och alla djuren från oss i Fluffgänget
Fluffgänget-Sandra

2012-10-30 @ 20:45:19
URL: http://scratchblack.blogg.se/
Postat av: Petra

Varsågod. :)
Jag och min pojkvän blev med marsvin i början av Augusti i år. Jag har aldrig i mitt liv haft marsvin själv, bara varit skötare av marsvin vi hade på min skola i gymnasiet (gick en djurvårdarutbildning). Marsvinen vi har nu är mina småbröder, de bodde alltså hos min mamma innan, men du läste ju att hon blev akut sjuk och gick bort i början av Augusti, så då fick de flytta hem till oss. De är ju mina småbröder och jag lämnar inte ifrån mig dem till vem som helst, någon främmande människa som jag inte är säker på kommer älska dem innerligt och värna om deras hälsa, gå med dem till veterinären om de blir sjuka och kan offra sitt liv för dem som jag kan för mina djur. Om det brann hemma så skulle jag rädda djuren före mig själv för det är mina älsklingar värda och det är mitt ansvar som mamma. De är ju våra barn. Hur stor vana har du av marsvin? Mina småbröder heter förresten Lukas och Måns. Lukas är 3 år och är en överlevare som räddades i sista stund typ och Måns är 1 år och är väldans platglad och ganska så kaxig. Marsvin är roliga, så söta när de pratar och tigger, haha.
Tack så mycket för att du tycker våra råttor är söta, det värmer gott och glädjer mig. :)
Kram till dig med och alla söta fluffisar.

Svar: Såg nu att jag inte hade svarat på den här kommentaren! Förlåt! Förstår inte hur jag kunnat missa det. Det blev rätt mycket för mig där i oktober, så det kanske är därför, men det är ingen ursäkt. Förstår dig precis, är precis lika rädd om våra djur. Min värsta mardröm är att det ska börja brinna i lägenheten och att jag inte ska få med mig alla djur ut i tid... Har gjort upp ett par krisplaner i huvudet om exakt hur jag ska agera om det händer, så förhoppningsvis är man förberedd om det händer, peppar-peppar. ^^; Jag har haft marsvin konstant sedan 2001 tror jag. Innan dess hade jag marsvin en gång också, men då var jag så liten, så då var det nog mest mina föräldrar som stod för vanan och erfarenheten. Men efter typ 12 år med marsvin (varav nästan halva den tiden med Pär!) börjar jag få en del vana antar jag. :) Tycker marsvin är hur härliga som helst. Pärs bur står alldeles bakom vår soffa, så han brukar sitta och tigga godis utav oss när vi äter mat eller ser på tv. :)
Ber om ursäkt om det här svaret kommer olämpligt, såg på din blogg om Lukas... :( Beklagar verkligen! Stor kram från oss!
Fluffgänget-Sandra

2012-11-01 @ 23:42:58
URL: http://scratchblack.blogg.se/
Postat av: Petra

Ingen fara. ;)
Ja det vore en mardröm om det började brinna medan man inte var hemma, så att djuren brann inne, det skulle jag inte kunna leva med, det vore för hemskt. Jag brukar ibland oroa mig när jag åker hemifrån att det ska börja brinna. Jag kollar oftast spis, kaffekokaren och sådant ett par gånger innan jag drar hemifrån, även fast jag inte ens använt spisen eller kaffebryggaren.
Jag tror jag har ungefär lika lång vana med råttor som du har av marsvin, hihi.
Aww vad gulligt att lilla Pär sitter bakom soffan och tigger, lilla gubben.
Min lillebror Måns har väldiga röstresurser, han kan verkligen få till höga toner, han skulle kunna jobba som brandlarm på en brandstation eller så. Det är ibland ett öronbedövande tjut han tar till när man till exempel öppnar kylskåpsdörren eller råkar prassla med en påse i köket eller i andra änden av lägenheten (vi bor i en 3:a).
Tack så mycket. Det var en tung förlust att förlora Lukas, lilla söta Lukas-gubben.
Måns som ju blev ensam när Lukas gick bort, har nu fått två syskonbarn som bor i en bur bredvid, det är två tjejer födda Juli-2010, så de är ca 1/2 år äldre än Måns. Måns ska kastreras 21/2 och när han är läkt och så, då ska han gå ihop med dessa två tjejer som vi döpt till Selene och Eos.
Kram på Er.

Svar: Lägenheten vi bor i är perfekt på det viset, det är ett gammalt äldreboende så det är timer på allt i köket. :) Skulle man råka lämna något på så stängs det ändå av inom en timme. Kommer verkligen sakna den funktionen den dagen vi flyttar!Haha, det är så charmigt med marsvin som tar i ända från tårna och skriker när de hör nåt som antyder mat. :) De är inte blygsamma direkt. :D Pär är likadan på somrarna när det finns gräs ute. :) Då sätter han igång redan innan vi kommer in i lägenheten, för han hör oss i korridoren.
Vad skönt att Måns får nytt sällskap! Hoppas det funkar bra emellan dem.
Vi velade väldigt mycket när Pärs kompis Snöff gick bort. Vi köpte ju Snöff efter att Pärs förra kompis Jammy gick bort, som sällskap till Pär. Men de kom aldrig sådär jättebra överens. Pär, som ju var ganska gammal redan då, fick det ganska jobbigt. Detta trots att vi trodde att vi gjort allt rätt. Vi skaffade en marsvinsunge så att det inte skulle bli en massa revirbråk på en gång, men det gick ändå inte. De bråkade mycket, och Pär blev stressad. Nu är Pär nästan 7 år gammal. Att han ska börja bråka om revir eller bli runtskuffad nu känns inte bra. Speciellt inte eftersom han verkar trivas så bra som ensamt marsvin. Känns inte sådär jättebra att kastrera ett så gammalt marsvin heller, jag menar, en operation är ju alltid en operation. :/
Jag hoppas verkligen att vi gör rätt med Pär. Han verkar nöjdare nu när han är ensam, dock.
Det är väl olika från fall till fall vad som är bäst kanske. Tycker det låter jättebra att Måns ska få två små söta syskonbarn. :) Önskar er all lycka till med Selene, Eos och Måns! :) Kram från oss allihop!
Fluffgänget-Sandra

2013-02-09 @ 17:12:29
URL: http://scratchblack.blogg.se/index.html
Postat av: Petra

Hej. Såg att jag inte svarat här.
Vet inte, minns inte om du såg det, men Måns dog tyvärr några timmar efter kastreringen p g a en genetisk defekt på levern. Väldigt sorgligt och smärtsamt, jag var helt förstörd och grät en massa. Det fick inte hända och så hände det. Han var ju annars kärnfrisk och en livlig krabat som sagt.
Selene och Eos har vi såklart kvar och de mår bra och är så söta så.
Knepigt när man skaffar en vän till sitt lilla flockdjur som blivit ensam kvar för att de andra dött och så kommer den inte överens med nykomlingen, det har jag varit med om med råttkillar jag haft, fast jag gått efter alla råd gällande hopsättningar.
Marsvinskillar är ju knepiga att sätta ihop tyvärr om inte båda är kastrerade och det är ju väldigt vanskligt att kastrera gamla djur som t ex Pär som är hela 7 år. Jag tror du gör rätt i att inte "utsätta" honom för någon ny hopsättning som kan gå dåligt och som kan få honom att känna sig stressad och må dåligt. Eftersom han verkar trivas rätt bra ändå och kanske vill ha lite lugnt på gamla dagar så är det nog bäst som du gör. Du får väl ägna honom extra mycket uppmärksamhet och prata mycket med honom och så.
Hur mår lilla gubben Pär då? Fyllde han 7 år i år eller förra året? När fyller han år?
KRAM till dig och hela familjen och en puss på Pärs lilla nos.

Svar: Nej, men vad tråkigt!! :( Otroligt jobbigt när det händer sådär oväntat på djur som annars är kärnfriska, vårat marsvin Snöff var ju det starkaste och mest atletiska marsvin jag någonsin skådat, och sen visade det sig att han hade ett hjärtfel så han dog väldigt ung. Beklagar verkligen! :( Hade inte hunnit läsa det i din blogg faktiskt. Skäms lite, har varit oerhört dålig på att läsa bloggar, och vara på internet alls, på sistone. :S Härligt att allt är bra med Selene och Eos. :) Jag bara älskar deras frisyrer! :) Så himla söta!! Både Pär och Jammy (ett marsvin vi hade förut) har för övrigt lite Lunkarya i sig. Pär fyller 7 år den 16:e april i år, så egentligen är han ju fortfarande 6 år ett tag till, men han fyller ju rätt snart. Hoppas på att det kanske hinner komma lite gräs utomhus innan dess, för han önskar sig gräs. Massor av gräs. :) Han mår bara bra, tackar som frågar. :) Han har för övrigt nyligen hittat ett nytt favoritgodis som består utav torkad persilja. ^^ Annars brukar han generellt inte vara så förtjust i sånt godis man köper på djuraffärerna. Finns några få sorter han gillar bara. Stor kram till dig och din familj också från oss allihop! :) Och en puss tillbaka från Pär. ^^
Fluffgänget-Sandra

2013-03-27 @ 14:39:57
Postat av: Petra

Glömde nämna att det ju är fantastiskt tryggt och bra med sådan där säkerhetstimer i köket. Det fanns det i mammas kök, de installerade det i alla kök i huset efter att det började brinna i köket på spisen hos en handikappad tjej snett ovanför oss. Hon hade en gryta på spisen och la sig att vila en stund medan den puttrade där men hon somnade och grytan fattade eld. Hon märkte det för sent och när hon skulle ta sig upp så ramlade hon ihop rökförgiftad och medvetslös på golvet. Rökdykare plockade ut henne. Hon låg i koma i tre veckor. Hela scenariot rekonstruerades några månader senare i ett filmklipp i "SOS-På liv och död" på TV. Jag var nog runt 12 år då kanske, så det var länge sedan.
Det ska till en olycka för att man ska sätta in säkerhetsåtgärder.
Och jag håller med dig om högljudda marsvin, det är ju jättecharmigt och roligt.
Kram igen

2013-03-27 @ 14:50:04
URL: http://scratchblack.blogg.se/
Postat av: Petra

Tack så mycket. Ja det var väldigt oväntat och chockerande med Måns död. Hämtade hans urna i torsdags.
Ingen fara med att du inte läst i min blogg på ett tag, det är ju så, man kan vara trött, stressad, ha fullt upp och så, t e x med plugg kanske i ditt fall.
Jag har förresten en gammal vän som pluggat alger på universitetet i Uppsala i flera år, men han har inte slutfört det hela med vad det nu kallas, examensarbetet, den där lååånga uppsatsen och jag vet inte om han någonsin kommer göra klart den. Lite synd när man pluggat om något i flera år, men men. Han är i alla fall kunnig och väldigt intresserad av alger av olika de slag.
Hihi nytt favoritgodis minsann, vad kul. Jag tror gurka är mest populärt av det de får äta här hemma, men ja snart kan vi plocka massa gräs ute till våra marsianer. Hoppas det går att utvinna lite gräs till Pärs födelsedag. Kul att han har lite Lunkarya i sig förresten. Kul med att du gillar våra tösers frisyrer. =)
KRAM på er och puss tillbaka rakt på Pärs nos, hihi.

Svar: Usch, får alltid sån ångest bara jag tänker på att alla djuren kommer gå bort någon gång. :/ De blir ju som ens egna barn! Fast kanske ännu bättre. Haha, har aldrig varit sådär jätteförtjust i barn. ^^; (Det ändrar väl sig tids nog kanske, allt annat hade varit märkligt evolutionärt) Det tråkiga är bara att folk som inte har djur aldrig förstår det. :/
Vad kul att du har en vän som är intresserad utav alger! :) Kanske var kandidatarbetet han gjorde också då..? Det blir ju som en lång uppsats till slut. De brukar ju kunna vara ganska snälla på universitet med att man kan få göra klart något även om man kommer och vill göra det flera år "för sent". Så det är ju skönt, man kan ju ta ett avbrott och fundera på vad man egentligen vill. Hoppas att han trivs med vad han gör, oavsett vad han gör nu. :)

Gurka är en stor hit här hemma också! :) Fast igår kväll fick den nobben. Pär fick ju en tallrik med massa gott på, och det vi fann imorse var att allt var borta utom gurkan. Och Pär såg tämligen mätt ut. :) Hoppas verkligen på lite gräs snart! Det har ju börjat komma upp lite, men det ser väldigt glest ut.
Stor kram tillbaka! ^^ Och Pär tackar igen så mycket för det fina kortet på mail! Han blev så rörd över att du kom ihåg det. :)
Fluffgänget-Sandra

2013-04-01 @ 09:13:02
URL: http://scratchblack.blogg.se/index.html
Postat av: Petra Ögren

Jag älskar ju och värderar djur högre än människor, inklusive människobarn då. Våra djur är våra barn.
Våra råttflickor som vi hämtade hem när de var 5 veckor, de lärde sig på egen hand efter ett par veckor att gå på toaletten, så vi behövde inte ens potträna dem. Hur många människobarn skulle lära sig gå på toaletten på egen hand och dessutom i så tidig ålder? Haha!
Jag går nog emot den där evolutionen för jag fyller 34 år i år och har inga människobarn och vill inte ha det heller. Tycker så mycket bättre om djur samt att jag inte vill sätta ett barn till denna kalla värld full av stress och krav.
Jag bryr mig om barn, bryr mig om deras hälsa och vill att barn ska ha en trygg och kärleksfull uppväxt, men tyvärr är jag rädd för barn som är över 1 år gamla, jag vet inte hur man pratar med dem och om vad och kan inte leka och blir ju rädd att något barn ska dra iväg mig till sitt rum för att den vill leka med t ex ponnyhästar eller dockor med mig.
Är även rädd att hålla i spädbarn för jag är rädd att de ska gå sönder, att jag ska hålla fel på något sätt, men glada spädbarn är mysiga annars och mysigt att hålla i deras väldigt små händer och fötter.

Min biologvän tror jag hade doktorsavhandlingen kvar ja, det kan nog mycket väl stämma.

Awww lilla Pär, puss på honom, han är ju så sööööt.

KRAM

Svar: Jag är tvärtom lite rädd för barn som är under typ.. 3 år kanske? (Pinsamt okunnig om hur stora barn är vid olika åldrar) Haha. ^^; Förstår mig inte riktigt på dem. Och känner mig vansinnigt obekväm med dem. När de blir lite äldre kan jag stundvis känna att det är ok, men har fortfarande lite svårt att förstå mig på dem. ^^; Så mycket lättare med djur! :) Och som du sa, hur många människobarn klarar av att potträna sig själva egentligen. :D Haha. Väldigt smarta råttflickor ni fick. :) Våra är pottränade när det gäller nr 2, men inte nr 1. Men vi ger inte upp! En vacker dag ska det ske! :D Vi försökte ju ställa en till toalett där de vanligtvis gör nr 1, men de bara fortsätter att montera ner och välta ut den. Känns sådär att gång på gång bli besegrad utav ca 20 cm långa rebeller. Ingen höjdare för självförtroendet. :)

Oj, doktorsavhandling! Då är han på mycket högre nivå än mig. :) Har en dröm om att nån gång kanske bli doktorand jag också. Vore väldigt kul och intressant, men väldigt mycket jobb! Har ingen aning om jag skulle klara av det. Man måste ju typ prioritera bort så otroligt mycket annat... Frågan är ju alltid om det är värt det. Beror nog helt på hur ens liv ser ut just då.
Fast lite så är det ju med allt, förvisso. :) Skönt att veta att man har fluffisarna hemma som kan muntra upp en efter en lång dag i alla fall. :D Vet inte vad jag skulle göra utan djur. :)

Stor kram till dig från oss allihop! :)
Fluffgänget-Sandra

2013-04-19 @ 10:42:12
URL: http://scratchblack.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej.
Jag tar och svarar i ett mail i stället. ;)

KRAM tillbaka till er allihop. :)

2013-05-09 @ 12:20:28
Postat av: Petra

Hej

Tar och svarar i ett mail i stället. ;)

KRAM tillbaka till er allihop! :)

2013-05-09 @ 12:22:17
URL: http://scratchblack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida eller blogg:

Kommentar:

bloglovin
Trackback


bloglovin
RSS 2.0