Höst

Bara ifall ni inte märkt det på egen hand kan jag berätta att nu är hösten här. :)
 
 
Både på gott...
 
...och på ont.
 
 
Här i Göteborg har vi klarat oss från snö som ligger kvar än så länge, men jag råkar veta att det snöat en del i Dalarna redan, så snart har vi nog vinter också.
 
Jag ska inte bli långrandig idag. Har tenta på fredag, så jag är mitt i hårdpluggningen, men jag tänkte att ETT litet blogginlägg hinner jag med innan tentan. :)
 
Ville bara visa det här:
 
Eftersom jag är supertråkig så tyckte jag att det där var skitcoolt.
Det är alltså ett träd som har tappat typ alla löv förutom ett par stycken; de som sitter närmast gatulampan.
 
Vi hade en hel kurs om sånt där förut, med Magnus som lärare. Han som försvann...
 
Fenomenet kallas fotoperiodism. Växter känner av hur långa dagarna är. Eller, egentligen är det nätternas längd de känner av.

Faktum är att om du går in till en växt mitt i natten och lyser på den en kort stund med en ficklampa så kommer växten att tolka det som att natten i själva verket var två kortare nätter. Den tror att den där korta stunden du lös på den med ficklampan var en hel dag, trots att det var så kort.
 
Detta kan man utnyttja för att fucka upp för växter som krysantemum, till exempel.
Krysantemum är en "kort-dags-växt". Det betyder att den blommar när nätterna blir långa och dagarna blir korta, dvs. på hösten.
Men i blomindustrin har man ibland intresse av att få den att blomma på våren, t.ex. inför mors dag och så. Så vad man gör då är att man lyser på den lite varje natt (det brukar räcka med ett par sekunder), tills mors dag börjar närma sig. När man slutar med det så att nätterna blir längre igen så blommar den.
 
Så det där trädet vid gatulampan tror helt enkelt att dagarna är längre vid grenen med gatulampan. Det är alltså mer höst på resten av trädet än vad det är just där.
 
Kan ju vara en tröst för oss som hatar hösten, hösten är inte lika långt gången överallt. :)
Om vi bara håller oss där under gatulampan så kan vi stå där och inbilla oss att det inte är såå illa än. Precis som trädet. :)
 
 
 
Ni bara: "Men Fluffgänget-Sandra, jag kom ju hit för att läsa om nåt kul, inte om växter! Växter är skittråkigt!"
 
 
Lugnt, kära läsare! Det fixar vi!
 
 
Ni vet den däringa Oppan Gangnam Style dansen?
 
 
 
Jamen råttorna har ju lärt sig den!
 
 
De är lite i otakt och så... Och Metapod är lite dålig på att dansa över huvudtaget. Men annars så! ^^
 
Oppan gangnam style!

Kommentarer
Postat av: Svart Adam Solander

Intressant läsning om det där med trädet! Ska kolla om jag hittar några sådana träd i Uppsala. :)

2012-11-01 @ 08:39:45

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida eller blogg:

Kommentar:

bloglovin
Trackback


bloglovin
RSS 2.0