Morgnar i Flufflyan

Livet är fullt av jobbiga saker.
Nanne Grönwall, den där oidentifierbara kondensen som blir inuti dubbla bussfönster och zalandoreklamen på tv.
 
Men det jobbigaste av allt måste vara att gå hemifrån sist på morgonen, när man bor i Flufflyan.
 
 
Börjar man skolan tidigare än Edvin är det inga problem.Då åker man bara hemifrån, utan ett bekymmer i hela världen. Solen skiner, fåglarna kvittrar och regnbågsponnyerna skuttar i det blommiga strösockret.
 
 
Men om Edvin börjar tidigare än jag... Jamen då är det ju jag som måste lämna djuren ensamma!
 
 
 
Med Pär är det egentligen inga problem.
 
Han får sin mat, och sedan ägnar han resten av morgonen åt att samla vuxenpoäng och märker knappt att jag går hemifrån.
 
 
 
Med Metapöd är det inte heller några problem, egentligen.
 
Råttorna får sin mat, och Metapods inre tjockis berättar för Metapod att Metapod behöver ALL MAT I HELA VÄRLDEN.
Så Metapod samlar på sig ALL MAT I HELA VÄRLDEN och låser in sig med den i det lilla kartonghuset på botten av buren.
 
Och sen märker inte hon heller att jag ger mig av.
 
 
 
 
Nej, det är med Luva som det blir riktigt jobbigt.
 
Luva är helt okapabel till att få några vuxenpoäng. Och hennes inre tjockis är inte på långa vägar lika tjock som Metapods.
 
Så på morgnarna, när jag måste till skolan, vill Luva inget hellre än att bara komma upp och mysa.
 
Och det spelar ingen roll alls om hon fick komma upp och mysa för bara fem minuter sedan. När man väl står där vid dörren, med skorna på och ryggsäcken i högsta hugg, är det ändå det här man ser:
 
 
Har ni nånsin försökt säga nej till en råtta som verkligen, verkligen vill komma upp?
 
Det går inte.
 
Orden liksom stockar sig i halsen, och ut kommer bara en massa löften, mutor och osammanhängande rabbel.
 
"Men lillaste, lillaste Luvi-skruven! Jag har bråttom nu! Alltså... Alltså, du får komma upp sen! Sen, när jag kommer hem! I flera timmar! Men... Och... och vill du inte ha ett digestivekex? Eller fem? Ta tolv! Vill du ha Edvins tandborste också?"
 
 
...Ja, nu när jag tänker tillbaka på allt extra hon fått på grund av den där minen så är det kanske egentligen rätt smart utav Luva att göra sådär.
 
Kanske är hon inte alls jätteledsen för att jag åker iväg till skolan.
 
Kanske är det bara så att jag blivit överlistad av en smågnagare igen..? Det är förmodligen inget jag bör skriva i mitt CV... ^^;

Kommentarer
Postat av: Ingela

Menar du att ännu ett av dina djur är högre i rang? Kommer ihåg din ranghöga ponny som hade makt över sin matte. En ponnypuss och du var såld.....

Svar: Haha, ja, det verkar inte bättre än att jag är lägst i rang i hela världen. :) Men för de där ponnypussarna var det helt klart värt det! ^^ Och kanske är det väl värt det för råttpussarna också, om de bara kunde sluta försöka ta sig in i min näsa. :)
Fluffgänget-Sandra

2013-02-09 @ 20:23:57

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida eller blogg:

Kommentar:

bloglovin
Trackback


bloglovin
RSS 2.0